info@emblemakeszites.hu

A színek pszichológiája grafikai tervezéshez

Mielőtt tervezne

Még mielőtt belekezdne egy grafikussal valamilyen projektbe, előtte nem árt tájékozódni a színek lélektani hatásáról, vagyis, hogy melyik szín milyen érzetett vált ki az emberekből.

Piros szenvedélyes, a kék nyugtató hatású... Könnyű lenne azt mondani, hogy "csak vannak a színek", de ez túl egyszerű magyarázat lenne. Gondoljon bele - ha érzelmi asszociációink az egyes színekkel velünk születettek lennének, akkor nem változnának kultúránkén és nem változnának az idő múlásával.

Egy biztos: a szín sokat számít! Ezért fontos, hogy megismerkedjen a színpszichológia alapjaival, mielőtt elkezdené meghatározni márkája színvilágát. Miután megértette, hogy egy szín miért vált ki konkrét érzelmeket, kiaknázhatja a márkája színhatalmát, hogy tudatalatti szinten kommunikáljon a leendő ügyfeleivel.

Mi tehát a színpszichológia?

A színpszichológia annak vizsgálata, hogy az általunk észlelt színek hogyan befolyásolják gondolatainkat és érzéseinket. 

De mielőtt belemerülnénk a színpszichológiába, pontosan meg kell határoznunk, hogy mi is a szín.

A szín olyan a látással érzékelhető fiziológiai érzet, amelyet a látható fény kelt, méghozzá a fény hullámhosszától függő minőségben.

A színek a fény hullámhosszával változnak. A látható fények kb. 380-760 nm hullámhossz közé esnek. Ez a teljes látható színspektrum. Ezen belül a fény hullámhosszának változásával együtt változik az észlelt szín is.

A színpszichológia területén dolgozó kutatók tanulmányozzák, hogy milyen érzetett váltanak ki a színek, és hogyan befolyásolják a döntéseinket, viselkedéseinket a mindennapokban.

Egy kísérleten keresztül nézünk meg egy példát: A skót Glasgow-ban és a Japán Nara városában 2000-ben bevezették a kék fényű utcai világítást a város biztonságának javítása érdekében. Ennek hatására a környéken csökkent a bűnözés és az öngyilkosságok száma. A színpszichológia kutatói a következő megállapításra jutottak: Az oka az lehetett, hogy az utcai lámpák szokatlan színe miatt a bűnözők úgy érezék, hogy nincsenek biztonságban. Ugye az tény, hogy a kék színek gyakran társulnak a rendőrség jelenlétéhez, de az is lehet, hogy a kék egy elismert nyugtató szín és a pihentető kék fény alatt járva az emberek kevésbé hajlamosak meggondolatlan cselekedetekre, mintha a vörös vagy sárga színű utcai lámpák alatt tennék.

A színtársítások mögött álló pszichológia:

A kutatók megállapították, hogy a fehér és a fekete után a vörös volt a következő szín, amelyet szinte minden írott nyelvű kultúra azonosított.

Miért?

Ennek oka lehet, hogy a vörös az egyik legfontosabb szín a természetben. A piros a természetben az erős érzelem jele. A vörös nemcsak figyelmeztető jel, hanem az érett, készen fogyasztható gyümölcs színe is.

A színeket meghatározott módon látjuk életünkben. A kék a tiszta ég színe, ezért nyugodtnak érezzük magunkat, de nagyon kevés olyan étel van, amely kék, ezért nincs étvágygerjesztő hatása. A zöld viszont a vitalitás és a frissesség színe, mert a friss, egészséges növényzet színre asszociálunk általa.

 Színpszichológia és kultúra

Néhány színtársítás, például a vörös, a zöld és a barna, azzal magyarázható, hogy megnézzük, hol jelennek meg a természetben, és mit jelentettek az elődjeink számára.

Egyes színtársításokat a kultúráink hoztak létre, nem pedig a természet. Éppen ezért a színtársítások nem mind univerzálisak, és a színek jelentése jelentősen eltérhet az egyes országokban és kultúrákban. Kínában és Indiában a fehér szín a halállal társul, és temetésekkor viselik. Nyugaton a fekete szín a gyászé. Hasonlóképpen, a sárga a boldogság színe, míg az Egyesült Államokban, Japánban azonban a bátorság színe.

Egy szín kulturális asszociációi is változhatnak az idő múlásával. A zöld, az újjászületés és az új élet színe, de a 18. században a halál színével azonosították Európában. Miért? Mert abban a korban a zöld szín arzént tartalmazott, és a festék hosszan tartó hatása miatt, szó szerint megmérgezte az embereket

Színpszichológia használata a kapcsolathoz

Oka van annak, hogy a növényi alapú termékek szinte mindig zöld csomagolásúak, míg a tisztítószereket oly gyakran csomagolják fehérbe. Ennek oka a színpszichológia. A márkák kiaknázzák tudatalattinkat a megfelelő színekkel, hogy nyomatékosítsák termékeik értékeit.

A barna természetes szín, ami megbízhatónak és hitelesnek tűnik. Az UPS úgy döntött, hogy a márkájának fókuszpontját a barnára teszi fel, hogy hangsúlyozza megbízhatóságukat

A színek választásakor érdemes figyelembe venni, hogy mely árnyalatok támogatják legjobban az emblémáját, webhelyét vagy más arculati elemeit. Érdemes szem előtt tartani a leggyakoribb színtársításokat is. 


Piros

A vörös a szenvedélyről, a cselekvésről, az energiáról és a veszélyről szól.

Narancssárga

A narancssárga kreativitásról, lelkesedésről, energiáról és fiatalságról szól.

Sárga

A sárga az örömről, a reményről, a játékosságról, a spontaneitásról és a pozitivitásról szól. Gondolj napsütésre és mosolygós arcokra.

Kék

A kék a nyugalomról és a megbízhatóságról szól. Gondoljunk a pénzügyi intézményekre (Visa, Paypal, American Express) és a nagyvállalatokra (General Electric, Lowe's, Boeing).

Zöld

A zöld a természetről, a növekedésről és a gazdagságról szól. 

Barna

A barna egy földhözragadt szín, amely a meleget, a természetet, az őszinteséget és az egészségességet jelenti.

Lila

A lila egy titokzatos szín, amely a kreativitást, a luxust, a lelkiséget és a gazdagságot jelképezi.

Rózsaszín

A rózsaszín fiatalos szín, amely a romantikát, a játékosságot és a nőiességet jeleníti meg. 


A szín együtt jár a márkajelzéssel!

Amikor megtervezi logóját, termékcsomagolását, webhelyét és mindent, ami a márkájához kapcsolódik, mindenképpen tartsa szem előtt a színpszichológiát és a színelméletet. A színek hatékony eszközök, amiket, ha helyesen alkalmazunk, akkor erőteljessé teheti márkáját, de teljesen rossz üzenetet is küldhet általa. 

Amennyiben segítségre van szüksége annak kiderítéséhez, hogy mely színek képviselik a márkáját a legjobban, keressen bennünket.


 Keresés

Kapcsolat

Kérje ajánlatunkat!

Megrendelőinknek testre szabott grafikai és nyomdai megoldásokat kínálunk.

Fájlok böngészése
A méret limit az egyes file-okra: 10.0 MB

    Iratkozz fel hozzánk!

    A honlapunkra sorra érkeznek az újabb és újabb témák sok témakörben, ami hasznos segítség lehet vállalkozása marketing eszközei erősítésében. Ha nem szeretne lemaradni róluk, akkor iratkozzon fel értesítőnkre itt...

    Please enable the javascript to submit this form

    Híreink mellett néha akcióinkat is házhoz küldjük hírleveleink által! Ne hagyja ki!